Rugpijn op vakantie:3 tips om klachten te voorkomen

Wanneer je lang in de auto moet zitten of als je te weinig beenruimte hebt in het vliegtuig kun je al snel rugklachten oplopen. Hoe kun je deze klachten voorkomen en zoveel mogelijk van je vakantie genieten? Hieronder geven wij 3 tips.

1. Let op de kleine dingen.
Wanneer je bagage omhoog tilt, let dan op je houding. Het is belangrijk om te tillen vanuit je benen en niet vanuit je rug. Het is ook verstandig om regelmatig de auto te parkeren tijdens een lange reis, zodat je even weer in beweging komt.
In het vliegtuig zou je stijve spieren kunnen voorkomen door even richting het toilet te lopen. Een goede rugsteun kan ook uitkomst bieden. Stel de stoel zo af dat de rug niet bol staat. Een hoek van 100⁰ is meestal optimaal.

2. Loop op je blote voeten: dit is heel gezond!
Lopen op blote voeten is goed voor je gezondheid en voor je rug. Probeer daarom voor elk uur dat je bijvoorbeeld op het strand ligt, 10 tot 15 minuten te bewegen.
Op het strand lig je vaak lang in dezelfde houding. Beweging is dus erg belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld op je buik ligt, geeft dit extra belasting op je nek en de rest van de wervelkolom. Het is ook belangrijk niet te lang naar beneden te kijken wanneer je op je mobiel kijkt of een boek leest.

3. Draag slippers niet langer dan twee uur per dag.
Eén van de slechtste soorten schoenen zijn de slippers! De dunne zool biedt weinig ondersteuning en kan er voor zorgen dat je voeten overbelast raken of veroorzaken zelfs rugpijn. Wanneer iemand lijdt aan chronische rugpijn, kan het dragen van slippers zelfs veel schade aanrichten. Wees dus een beetje vriendelijk voor je rug en loop daarom niet langer dan twee uur per dag op slippers.