Coronaire hartaandoeningen

een multidisciplinair beweegprogramma

Fysio Rijnwaarden heeft een multidisciplinair beweegprogramma ontwikkeld voor coronaire hartaandoeningen. Het programma is in samenwerking met huisartsen, cardiologen, diëtist, cesartherapie, GGnet, en maatschappelijkwerk.

Coronaire hartziekten zijn aandoeningen die worden veroorzaakt door afwijkingen in de kransslagaders (coronairarterieën). De twee bekendste diagnosen zijn het acuut hartinfarct en angina pectoris. Pijn op de borst is een kenmerk van beide diagnosen. Bij een hartinfarct is er sprake van plotselinge, hevige pijn in de borst die lang aanhoudt. Bij angina pectoris zijn de klachten minder hevig en kortdurend.

Ons bewegingsprogramma

Ons bewegingsprogramma zal meestal een vervolg zijn op de revalidatie na het ziekenhuis. De coronaire hartaandoening patiënt krijgt de mogelijkheid om bij ons verder te revalideren. Dit kan leiden tot:

• Verbetering van de algemene conditie en de belastbaarheid
  • Vermindering van beperkingen in het dagelijks leven
  • Hulp bij hervatten van re-integratie werk, activiteiten dagelijks leven en sport
  • Verminderde kans op verdere hart en vaatziekten of andere aandoeningen
  • Verbetering van de kwaliteit van leven
  • Voldoen aan de Nederlandse Norm voor gezond Bewegen

Beweegprogramma op maat

We starten met een gesprek om uw persoonlijke wensen en beperkingen te inventariseren. Daarna nemen we een aantal tests en vragenlijsten af om een beeld te krijgen in uw beperkingen en hulpvraag.

Vervolgens wordt er drie maanden, twee maal in de week individueel en in groepsverband getraind. Na de trainingscyclus worden de testen herhaald om de verbetering zichtbaar te maken. Daarna worden er nog twee evaluaties gepland na 6 en 12 maanden om een blijvende leefstijlverandering te behouden.

Verbeter de kwaliteit van uw leven en meld uw aan bij Fysio Rijnwaarden.