Oedeemtherapie

behandeling van patiënten met (lymf)oedeem

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht en eiwitten in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aan- en afvoer van vocht. Het lymfestelsel is een systeem van het lichaam waarin vocht ook wel lymfe genoemd wordt getransporteerd. Lymfoedeem wordt veroorzaakt door een slecht of niet werkend lymfestelsel. Afhankelijk van de oorzaak kan onderscheid gemaakt worden tussen primair lymfoedeem en secundair lymfoedeem.

Primair lymfoedeem wordt veroorzaakt door een afwijking in het lymfstelsel, dit kan al op kinderleeftijd aanwezig zijn, maar zich pas later in het leven ontwikkelen.

Secundair lymfoedeem ontstaat als gevolg van een operatie waarbij lymfeknopen zijn verwijderd, maar kan ook bijvoorbeeld door radiotherapie en chemotherapie. Hierbij kan het lymfestelstel beschadigd raken en kan er oedeem ontstaan. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld vrouwen die een borstoperatie hebben ondergaan als gevolg van borstkanker, een knieoperatie of een ongeval.

Lymfoedeem kan zich overal in het ontwikkelen, dit kan zijn in de armen of benen maar ook in de romp, de genitaal zone of het gezicht.

Fysio Rijnwaarden, leven is bewegen!

Werkwijze van de oedeemfysiotherapeut:

In onze praktijk wordt gewerkt met de Australische methode (Casley Smith). Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd en geeft goede resultaten. De behandeling is zo opgebouwd dat het complete lymfestelstel wordt geactiveerd, zodat de ophoping van vocht wordt afgevoerd naar plaatsen waar het lymfestelsel wel voldoende werkt. Een groot voordeel van deze methode is dat u geleerd wordt hoe u uzelf kunt behandelen.

De therapie bestaat uit een combinatie van verschillende behandelmogelijkheden:
- Voorlichting en adviezen
- Manuele lymfedrainage
- Compressietherapie
- Oefentherapie
- Lymftaping

Voor welke klachten is oedeem fysiotherapie geschikt?

- Lymfoedeem na operatie en/of radiotherapie
- Post operatief oedeem (bv. na een nieuwe knieprothese)
- Post traumatisch oedeem (bv. na een enkeldistorsie)
- Oedeem bij reumatische aandoeningen
- Lipoedeem
- Lymfoedeem na wondroosinfectie
- Veneus oedeem (bv. bij spataderen)
- Littekens

Compressietherapie:

Als aanvulling op de oedeemtherapie kan er gekozen worden voor compressie in de vorm van zwachtelen of compressiekousen. Onze oedeemtherapeut kan zowel het zwachtelen als het aanmeten van kousen voor u realiseren. Op deze manier hoeft u niet naar een andere behandelaar.